Aj florbaloví brankári majú masky s vlastnou grafikou

Vo florbale nie je veľa brankárov, ktorí by si potrpeli na vlastnom dizajne svojej prilby. Väčšinou táto záľuba frčí v ľadovom hokeji. Oslovili sme dvoch, ktorí majú s vlastnou grafikou skúsenosti. O svojej vášni sme sa pozhovárali s dnes už bývalým gólmanom bratislavského Dragonsu a Hurikánu Martinom Menczerom a bývalým reprezentačným, no dodnes hrajúcim brankárom extraligového družstva mužov FK AS Trenčín, Dominikom Turekom.

 

„Asi ako každý florbalista, tak aj ja som mal nejaký vzor. Samozrejme mňa ako brankára fascinovali výkony brankárov z hokejovej NHL, či už to bol Martin Brodeur alebo Tim Thomas, obaja boli niečím výnimoční. V podstate každý brankár je iný a práve tu sa dostávame k veci, prečo som sa rozhodol pre vlastnú grafiku na masku, byť iný resp. mať niečo odlišné od chalanov na druhej strane ihriska. A samozrejme lebo sa mi to páčilo,“ prezradil svoju vášeň Martin Menczer, ktorému úspešne kontroval Dominik Turek: „Už ako malý chlapec som obdivoval Juraja Dudoviča staršieho, ktorý si ako hobby maľoval masky pre brankárov z hokejbalu. Odkedy som začal hrávať florbal, vždy som túžil mať namaľovanú masku podľa vlastného štýlu a odlíšiť sa od iných. Dlhodobo sledujem Davida Gunnarsona, ktorý má celú klientelu NHL a veľmi uznávam práve takýchto umelcov. Niekto si nechá urobiť tetovanie, no pre mňa maľovanie masky, boli najlepšie investované peniaze.“

 

Na otázku, či „Menco“, ako ho priatelia prezývajú, pozná iného slovenského florbalového brankára s podobnými úpravami, pohotovo vyslovil: „Počas môjho pôsobenia som sa samozrejme stretol s chalanmi, čo si nechali upraviť dizajn svojej masky. Jedným z nich bol Turek. S sním sme mali niekoľko rozhovorov ohľadom výmyslov. Posunuli sme si nejaké rady a tipy hlavne ohľadne miesta, kde sme si nechali masky upravovať.“ Vzájomná telepatia a bez ohľadu aby chalani vedeli, že sa venujú rovnakej téme spomenul „Turo“ práve Menczera: „Ak si dobre pamätám, tak ako prvý to mal „Menco“. Dnes si na to potrpí už viacero gólmanov. Napríklad taký Matúš Staroň z Nižnej. Drvivá väčšina je ale v Čechách. Sú to Barák, Bauer či Rytych. Všetkých má na starosti Roman Vítek z Foxart, u ktorého aj ja objednávam masky.“

 

Ak tejto špecialite človek prepadne, neskôr mu nestačí jedna maska a preto ak má dostatok financií, premýšľa o ďalších návrhoch. „Spočiatku som dizajn masky nejako neriešil, no časom, keď začal florbal naberať na vážnosti u mňa, som sa rozhodol pre prvú úpravu. Bol to rok 2009 myslím a chytal som za materský klub FBC Dragons Ružinov. Po niekoľkých sezónach prišla obnova motívu a po prestupe ku konkurenčnému VŠK FTVŠ Hurikán Bratislava ďalšia. Čiže spolu som počas kariéry vlastnil tri motívy,“ spomína Bratislavčan.

Čo bolo motívom dizajnu Dominika? „Mal som dve masky. Prvá bola v roku 2011, kedy som zistil, že hokejová značka Rey ponúka aj florbalové masky a veľmi sa mi páčil tvar tej ich masky. Vtedy som si ju prvýkrát dal maľovať a môj motív bol červená stena s nápisom Turo. Tá stena mala znázorňovať, že ja som stena v bránke. Zo zadnej strany som mal namaľované kolieska zo stroja, ktoré do seba pekne zapadajú. Chcel som tým povedať, že ak každý člen tímu spraví pre družstvo sto percent, tak vtedy to bude všetko do seba zapadať. V tejto maske som odchytal asi tri sezóny. Moja druhá prilba bola už od Romana Viteka a opäť bola motívom stena v bráne. Na bočných stranách som sa nechal inšpirovať Scratom z doby ľadovej a taktiež som si nechal spraviť spomienku seba ako dvíham svoj prvý extraligový titul.“
Aj „Menco“ dal do grafiky svoju prezývku. „Motívom môže byť čokoľvek, čo človeku napadne na um. Väčšinou sú to symboly klubu, kde pôsobíš, skombinované s vlastnou fantáziou alebo niečím, čo sa ti páči alebo dokonca vystihuje. V mojom prípade to vždy boli symboly klubu a čo sa mi aktuálne páčilo.“

 

Takáto „sranda“ nie je lacnou záležitosťou, čo nám potvrdili obaja. „Samozrejme záleží, kde si necháte úpravu robiť a ako je dizajn zložitý pre toho, kto ho bude maľovať. Ja som svoje masky posielal na juh Čiech, kde ma úprava vždy stála približne 5000 českých korún, čiže asi 200 euro. Sú firmy, ktoré sa špecializujú čisto na dizajn masiek, jednou z nich je švédska Daveart, tam by ste za úpravu nechali pekný balík...,“ hovorí Menczer a Turek ho doplnil: „Cena maľby sa odvíja podľa jej náročnosti. Väčšinou sa to pohybuje od 100 do 300 euro. Čo sa týka času výroby, tak všetko záleží od toho, koľko má grafik práce. Návrh na moju druhú masku som dával v auguste 2017 a hotovú som ju mal v januári 2018. Tento rok som si robil objednávku už v marci, ale nakoniec mal grafik veľa práce, tak som sa rozhodol pre neutrálnu bielu farbu.“

 

Takúto „ručnú“ parádu si nemožno na zápasoch nevšimnúť a tak niekedy neraz „čumeli“ aj súperi. „Vždy som sa stretol iba s pozitívnymi reakciami, či už zo strany spoluhráčov, alebo súperov. Párkrát sa mi aj stalo, že po zápase za mnou prišiel súperov brankár a pýtal sa ma, kde som si nechal masku striekať,“ povedal dnes už bývalý brankár Dragonsu.
„Spoluhráčom sa to vždy páčilo. Dokázali oceniť ako sa viem pohrať s motívom. Čo sa týka súperov, tak sem tam ma poťahali za masku, ale nikdy nezabudnem ako po mestskom derby s Florkom sa po zápase Lukaš Blaško rozbehol a kopol mi do masky a tá letela cez cele ihrisko. Potom bola obrovská ťahanica. Lukáš sa ale ospravedlnil a ja som to prijal, aj keď to veľmi bolelo...,“ uzavrel s úsmevom tému Košičan Turek.

 

A kedy vlastne skončil Martin Menczer s florbalom a čo robí teraz? „Skôr by som povedal, že som si dal takú dlhšiu pauzu. Bolo to v roku 2016, kedy som sa rozhodol odísť za prácou a jazykom do Sydney. Tam som aj absolvoval niekoľko tréningov za mieste Sydney Stingrays, no na väčšiu akciu nebol čas. Po návrate v roku 2018 som sa pokúsil „reštartovať“ kariéru na letnom turnaju Slovak floorball cup, no bohužiaľ som sa tam zranil a čakala ma operácia kolena. Odvtedy som v bráne nestál... Aj keď ma sem tam bývalí spoluhráči lanária, verím, že raz to ešte príde. Zatiaľ sa ale rekreačne venujem in-line hokeju a chodeniu do fitness centra.“


Fotogaléria


Odoberajte newsletter